NAZIV PROGRAMA:
Program edukacije školskih timova o specifičnim razvojnim
problemima u adolescenciji kod učenika osnovnih i srednjih škola
AUTOR PROGRAMA:
Miroslav Pavlović
KOORDINATOR:
Sonja Žarković
SARADNICI - Institut za mentalno zdravlje, Pedagoško društvo Srbije
I PODACI O PROGRAMU:
1. Razlozi za sprovođenje programa:
Školsko doba prožeto je normativnim razvojnim krizama - krizama odrastanja, nastajanjem promena u ličnosti i ponašanju, koje mogu dovesti do otežanog ili poremećenog funkcionisanja u porodičnoj, školskoj i užoj socijalnoj sredini. Za izvestan broj učenika ovi problemi su teško premostivi, bez pomoći i podrške odraslih. Nastavnici i psihološko-pedagoška služba škole su u poziciji da među prvima primete ovakve krizne situacije. Osnovna ideja programa je da se nastavnici i psihološko-pedagoška služba osposobe za prepoznavanje i delanje u odnosu na problem-situacije koje karakterišu ovaj period života mladih.
2. Ciljevi programa:
Cilj programa je da se preko psihološko-pedagoških službi formiraju i ojačaju školski timovi, putem edukacije o razvojnim problemima adolescencije sa socijalno-psihijatriskog stanovišta senzibiliše škola kao institucija za kvalitativno sadržajniji rad sa učenicima osnovnih i srednjih škola, kao i da se i razmenom iskustava regionalnih timova stvori mreža saradničkih odnosa.
3. Očekivani efekti:
Rezultati koje očekujemo su:
- Obezbeđivanje razrađenog, zaokruženog kurikuluma za budući profesionalni razvoj i edukaciju školskog kadra;
- Pomoć svim učenicima u maksimalnom razvoju obrazovnih potencijala;
- Generalno podizanje kvaliteta ishoda obrazovanja;
- Redukovanje školskog neuspeha, napuštanja i isključivanja iz škole.
4. Trajanje programa:
Predviđeno trajanje programa je 12 meseci. Program će se realizovati u 3 faze i to:
- Edukacija edukatora - regionalni timovi
- Edukacija školskih timova - u sastavu pedagog, psiholog i nastavnici;
- Evaluacija efekata programa.
5. Ciljna grupa:
Ciljnu grupu čine pedagozi, psiholozi i nastavnici osnovnih i srednjih škola.
6. Oblik i način rada:
- Tematska predavanja;
- Panel diskusije;
- Rad u malim grupama (work shops).
II OPIS PROGRAMA
1. Realizatori programa:
Program će realizovati predstavnici stručnog tima Bloka za razvojno doba Instituta za mentalno zdravlje u Beogradu u saradnji sa Pedagoškim društvom Srbije.
2. Plan aktivnosti:
- Edukacija pedagoga i psihologa o razvojnim problemima i primeni modela individualizovanog pristupa u radu sa učenicima, kao i obuka za mentorski rad;
- Instruiranje školskih timova za prezentaciju modela individualizovanog pristupa u svojim školama;
- Uspostavljanje formalizovane kontinuirane saradnje sa nadležnim ministarstvom.
3. Radni materijal:
Za svakog učesnika edukacije biće pripremljen materijal u vidu skripte koja sadrži: opis poremećaja koji ometaju učenje i ponašanje učenika sa osnovnim uputstvima za postupak; teorijske i metodičke osnove modela individualizovanog pristupa u radu sa učenicima; katalog vežbi, spisak literature, video zapis .
4. Instrumenti i tehnička pomagala:
Video kamera; flip čart; radni materijal ( hamer, flomasteri i dr.)
Instrumenti za praćenje i vrednovanje seminara.
III PRAĆENJE REALIZACIJE I RAZVOJA PROGRAMA
1. Trening instruktora/trenera
- Obuka regionalnih timova
- Obuka školskih timova
2. Monitoring i evaluacija:
Plan monitoringa i evaluacije uključuje:
- Mesečni sastanci članova užeg tima sa predstavnicima regionalnih timova da bi prodiskutovali
projekat i učinili nužna prilagođavanja;
- Dokumentovanje svih realizovanih aktivnosti;
- Analiza postignuća i/ili problema u radu;
- Evidentiranje zahteva nastavnika za pomoć u radu;
- Ustanovljavanje informacionog sistema o programu: prezentacija na web sajtu, kurikulumu, korišćeni tekstovi, sertifikati i dr.
2. Razvoj programa:
U procesu implementacije reformskih procesa, a pre svega razvoja školskih programa, jačanja profesionalnih kompetencija nastavnika i pripreme inkluzije učenika sa posebnim potrebama u redovne škole, uvereni smo da je realizacija ovakve vrste programa podrška strateškim interesima reforme obrazovanja.
3. Portfolio autora:
Miroslav Pavlović je rođen 10.06.1965.god. u Beogradu.
Diplomirao na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, grupa pedagogija, marta 1998. godine, sa prosečnom ocenom 8,32 i ocenom 10 na diplomskom ispitu i time stekao zvanje diplomiranog pedagoga.
Upisao magistarske studije na Defektološkom fakultetu, Oligofrenološki smer.
Zaposlen u Institutu za mentalno zdravlje na poslovima pedagoga u okviru Bloka za razvojno doba. Oblast delovanja su: problemi učenja kod adolescenata sa psihičkim poremećajima; organizacija i strukturisanje radnih i slobodno-vremenskih aktivnosti; savetodavni rad sa porodicom; rad sa adolescentima graničnih intelektualnih kapaciteta i poremećajem u ponašanju; saradnja sa školama.
Uključen u realizaciju više prejekata IMZ-a koji se bave zaštitom adolescenata; autor projekta ¨Preventivno-korektivni program resocijalizacije i podrške u radu sa decom sa posebnim potrebama¨ koji se realizuje u Specijalnoj osnovnoj školi ¨B.Buha¨ u Beogradu.
Objavljeni radovi:
"Mesto pedagoga u dečijoj i adolescentnoj psihijatriji"
M.Pavlović, S.Popović-Deušić, A.Vuletić-Peco
PSIHIJATRIJA DANAS
"Savremeni modeli programa prevencije poremećaja ponašanja"
M.Pavlović, V.Žunić-Pavlović
PSIHIJATRIJA DANAS
"Klub adolescenata kao vid terapijskog tretmana"
Milica Pejović-Milovančević, N.Ljubomirović, M.Pavlović, M.Mitić
XI Kongres psihijatara Jugoslavije-V.Banja
|