AKTIVNOSTI I SADRŽAJI SEMINARA
OSNAŽIVANJE MLADIH KROZ UČENIČKE PARLAMENTE
Naziv programa/seminara:
Osnaživanje mladih kroz učeničke parlamente
Institucija koja podržava program:
Pedagoško društvo Srbije
Akreditacija
Seminar je akreditovan za od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Partneri:
GTZ CTYE - nemačka vladina organizacija za tehničku saradnju
Autori programa:
Mr spec. Stanislava Vidović (GTZ CTYE - nemačka vladina organizacija za tegničku saradnju)
Milena Golić (Centar za prava deteta)
Spec. Marija Radovanović (GTZ CTYE - nemačka vladina organizacija za tegničku saradnju)
Realizatori seminara
Informišite se o trenerima i autorima seminara (klikni na link)
Opšti i specifični ciljevi programa
Opšti cilj programa jeste osnaživanje mladih, pružanje pomoći i podrške da, kroz promociju participativnih prava mladih i demokratskog načina udruživanja, unaprede funkcionisanje učeničkih parlamenata.
Specifični ciljevi programa su unapređivanje znanja profesionalaca zaposlenih u školi (profesori, nastavnici, stručni saradnici, direktori) i njihovo osposobljavanje za rad na implementaciji programa u školama.
Profesionalci bi bili konstantna podrška mladima i njihovim inicijativama u stvaranju uslova za učeničko organizovanje i uspešno funkcionisanje učeničkog parlamenta, u promociji participativnih modela rada u školi i jačanju kulture demokratizacije, poboljšanje ukupne atmosfere u školi, u osposobljavanju učenika da budu nosioci akcija kroz osmišljenje sadržaje i podrška uključivanju učenika u osnovne tokove školskog i društvenog života.
Kroz uspostavljanje aktivne saradnje između mladih i odraslih koji su prošli ovaj program a pripadaju različitim sredinama, ovaj program bi omogućio ostvarivanje još jednog specifičnog cilja: umrežavanje i širenje ideje participacije učenika i povezivanje sa mladima na različitim nivoima: lokalni, regionalni, republički.
Sadržaji seminara
Sadržaji koji su predviđeni u realizaciji programa su:
-
dečja prava i upoznavanje sa Konvencijom (pojam i vrste prava, prava i odgovornost, Konvencija o pravima deteta - struktura i sadržaj Konvencije, obaveza poštovanja Konvencije o pravima deteta, Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja - članovi koji se onose na rad parlamenta)
-
demokratija i parlament (pojam demokratije, osnovne karakteristike parlamenta, učenički parlament u kontekstu uspostavljanja demokratije, učešće učenika u donošenju odluka koje se njih neposredno tiču)
-
učenički parlament u školi (značaj učeničkog parlamenta, odredbe koje učenicima omogućavaju osnivanje parlamenta, pravilnik o radu učeničkog parlamenta, modeli učeničkih parlamenata)
-
participativna prava (pojam i značaj participacije, očekivanja od participacije, mogućnosti za ostvarivanje participacije, načini učešća mladih u participaciji, primena participativnih prava u školskoj sredini)
-
timski rad (upoznavanje sa osnovnim karakteristikama timskog rada, uloge u timu, građenje poverenja i kreiranje duha zajedništva, kreiranje grupne vizuje, procena uspešnosti funkcionisanja tima)
-
liderstvo (pojam liderstva, uspešno liderstvo i timski rad, liderstvo i učenički parlamenti, kreiranje promene, rukovođenje timom, vođenje sastanaka)
-kritičko mišljenje (šta je kriičko mišljenje, kako se javlja i razvija kritičko mišljenje, kako da naučimo da kritički mislimo, veštine i tehnike kritičkog mišljenja, zašto je važno kritičko mišljenje)
-
pregovaranje (veštine pregovaranja, proces pregovaranja, faze u procesu pregovaranja, prepreke uspešnom pregovaranju i načini prevazilaženja, ishodi pregovaranja)
Aktivnosti koje su predviđene su seminari (bazični, napredni, trening za trenere i superzivijski seminar) i supervizijske posete školama sa idejom pružanja konstantne podrške u primeni programa. Ostale aktivnosti kao što su organizovanje zajedničkih akcija učeničkih parlamenata, počev od školskog do republičkog nivoa, se planiraju i realizuju na inicijativu školskih medijatorskih timova uz podršku realizatora programa.
Metode, tehnike i oblici rada na seminaru
Obuka se sastoji od podučavanja, vođenja, iskustvenog i participativnog učenja, dramatizacije i ugranje uloga, radioničarskim načinom rada.Oblici rada su - rad u plenumu, rad u malim grupama, rad u parovima i individualni rad.
Pored klasičnog načena izvođenja seminara na raspolaganju Vam stoji i ONLINE način pohađanja seminara. Kliknite više na ovaj link kako biste saznali više o ONLINE seminaru "Osnaživanje mladih kroz učeničke parlamente".
Predviđeni efekti programa
Efekat koji želimo da postignemo ovim programom jeste da se edukuju profesionalci za rad sa mladima, u cilju promocije participacije i osnaživanja mladih, da mladi aktivno učestvuju u donošenju zajedničkih odluka uz prihvatanje odgovornosti za svoje odluke i aktivnost, da se izgrade kvalitetniji odnosi saradnje između mladih i odraslih u školi.
Dugoročni efekti programa su:
-
promena celokupne atmosfere u školi kroz podršku participativnim pravima mladih
-
prenošenje znanja i veština iz oblasti parlamentarizma i demokratizacije kroz obuku i kontinuiran rad sa učenicima
-
promena postojeće prakse u školi izgradnjom partnerstva i saradničkog odnosa
-
zajedničko donošenje odluka u kojima su zastupljeni interesi svih relevantnih aktera
-
svi učesnici u životu i radu škole preuzimaju odgovornost za kvalitet međusobne komunikacije, argumentovano izražavaju svoje stavove i mišljenja i uvažavaju različite argumente i stavove -učenje i življenje parlamentarizma i demokratije.
Održivost programa
Program je rađen u saradnji GTZ CTYE - nemačke vladine agencije za tehničku saradnju (German Governmental Agency for Technical Cooperation) i Pedagoškog društva Srbije u okviru projekta "Promocija participativnih prava mladih", koji je podržalo Ministarstvo prosvete i sporta.
Dosadašnji postupci praćenja i vrednovanja efekata programa verovatno su i najjača garancija za održivost programa.
Ovo je posebno potvrđeno činjenicom da je najveći broj škola koje su upoznale i prihvatile ovaj program, unele osnivanje i funkcionisanje učeničkog parlamenta u svoje tekuće programe rada, ali i u svoje razvojne planove, koji se odnose na vremenski period od 3 do 5 godina.
Održivost programa pospešuju i specifične aktivnosti koje organizuju škole-nosioci aktivnosti u širim sredinama (opštine, okruzi), Pedagoško društvo Srbije i GTZ CTYE (skupovi parlamentaraca, promocije primera dobre prakse i sl.). Takođe, saradnja Pedagoškog društva Srbije sa svim osnovnim i srednjim školama u Srbiji i sa drugim institucijama, garantuju održivost programa.
Potrebe u praksi na koje odgovara seminar
Program odgovara na osnovnu potrebu mladih - sloboda udruživanja, zajedničkog delovanja i participacija. Program omogućava lični ravoj, slobodu izražavanja sopstvenog mišljenja i uvažavanje drugačijih stavova i argumenata, prihvatanje različitosti, kvalitetniju komunikaciju i razvoj demokratske kulture.
Naučna saznanja i praktična iskustva na kojima se zasniva seminar
Program se bazira na koncepciji i iskustvima primene dečjih i ljudskih prava, na zakonskim regulativama poštovanja prava i participacije, kao i na dosadašnjim demokratskim iskustvima u funkcionisanju učeničkih parlamenata.
Istovremeno, program se oslanja na iskustva i rezultate programa iz projekta GTZ CTYE-a: "Promocija participativnih prava mladih", čiji je cilj da se u školama u Srbiji mladi i odrasli obuče za osnivanje, funkcionisanje i unapređivanje rada učeničkih parlamenata.Na kraju 2007. godine, nakon dve godine implementacije, program učeničkog parlamenta primenjuje se u preko 20 osnovnih i srednjih škola u Srbiji, što predstavlja bitnu komponentu projekta, jer obezbeđuje izuzetno vredno iskustvo koje se koristi u daljoj primeni i usavršavanju programa, kao i u jačanju profesionalnih kompetencija i ukupnih vrednosti Pedagoškog društva Srbije - značajne institucije koja konkretnim aktivnostima doprinosi unapređenju obrazovno vaspitnog rada u našoj zemlji.