Reforma obrazovnog sistema je upravljanje sistemskom tranzicijom. U Srbiji, ona podrazumeva trnovit put promena u cilju sustizanja razvijenih obrazovnih sistema. Mislimo da je jedna od najvažnijijih promena jačanje profesionalne i institucionalne autonomije škola. Sigurno je da su pedagozi dokazali da su u pedagoškoj revoluciji 2001-2003 bili važna i nezamenljiva pokretačka sila za promenu. U skladu sa razvojem koncepcije Kurikuluma, bez obzira na nepovoljnu obrazovnu politiku na nivou sistema, mislimo da je važno razvijanje strategije otvorene škole i jačanje kompetencija, sadržaja i metoda rada svih aktera u realizaciji ciljeva i ishoda obrazovanja, samim tim i pedagoga. |
 |
Otvorena škola podrazumeva demokratsku tranziciju sistema i institucija sistema, škola, od dirigovanog ka sistemu zasnovanom na potražnji. Neke od karakteristika sistema zasnovanog na potražnji su se na sreću, ugradile u kulturu škola u našoj zemlji. Ovakav demokratski pristup podrazumeva i upoznavanje sa novom graničnom naučnom disciplinom - menadžment u obrazovanju. Poznavanje ove discipline podrazumeva korišćnje komparativne prednosti zemalja iz okruženja, kao i primenu menadžment funkcija (planiranje, organizovanje, vođenje, kontrolisanje) na svim nivoima obrazovne delatnosti, samim tim i u školama.
Na mikro nivou to znači da u promenljivom okruženju škola mora imati sluha, znanja i kapaciteta da se prilagodi i odgovori potrbama korisnika obrazovnih usluga i smanji moguće posledice negativnih uticaja promena koje nisu demokratske.
Zbog svega mislimo da je nephodno da se pedagazi osnaže za preuzimanje novih uloga u procesu tranzicije ka otvorenoj školi bez zidova, i da se motivišu da ovladaju znanjima, veštinama i sposobnostima za kritičku primenu funkcionalnih znanja o sistemu obrazovanja, njegovom obliku i suštini.
Cilj projekta je da se pedagozi osnaže da izvrše promene u školi ka instituciji koja je decentralizovana i liberalizovana. U planu je organizovanje serije konsultativnih razgovora u 10 gradova Srbije ( Subotica, Zrenjanin, Novi Sad, Šabac, Valjevo, Kragujevac, Užice, Kruševac, Niš, Vranje), pod nazivom ROŠ i pravljenje strategije za razvoj OTVORENE ŠKOLE .
Autor projekta:
Sonja Žarković,
predsednik Pedagoškog društva Srbije
Održani
skup: ŠKOLA BEZ ZIDOVA, PUT KA NOVOM SVETU OBRAZOVANjA (Metropol, 22.04.2005.)
|