Podsticanje čitanja -„O slovima, slikovnicama i bibliotekama: ideje i projekti za rano i predškolsko podsticanje čitanja“
Na inicijativu i poziv Gete instituta iz Beograda, Pedagoško društvo Srbije učestvovalo je na subregionalnoj radionici u Gete Institutu u Zagrebu dana 23. i 24. septembra 2011. godine na temu „O slovima, slikovnicama i bibliotekama: ideje i projekti za rano i predškolsko podsticanje čitanja“.
Voditeljke su bile Anke Merk-Birman i Karola Penc sa Akademije za podsticanje čitanja iz Hanofera, koja deluje pri fondaciji za podsticanje čitanja http://www.alf-hannover.de/ . Akademija za podsticanje čitanja bavi se obrazovanjem, izgradnjom i razvojem regionalnih mreža za podsticanje čitanja, kao i razvojem internet portala.


Biblioteke Goethe-Instituta u Beogradu, Sarajevu i Zagrebu zajednički su organizovali radionice i seminar za učesnike iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore.
Ciljna grupa subregionalne radionice bili su: bibliotekari/bibliotekarke, nastavnici, pedagozi koji učestvuju u vaspitanju i obrazovanju, kao i profesori koji se profesionalno bave predškolskim podsticanjem čitanja sa ciljem prenošenja ideja programa u njihovim matičnim sredinama.
Učesnicima je predstavljen projekat za podsticanje početnog čitanja u ranoj dobi u Nemačkoj (projekat se realizuje u saradnji sa pedijatrima ) i razni projekti za rano podsticanje čitanja, kao i projekti saradnje dečjih vrtića, biblioteka i roditelja. Takođe istaknut je značaj i uloga očeva u čitanju i procesu socijalizacije kroz čitanje u porodici. Teme koje su realizovanene subregionalnom seminaru su: Razvoj čitanja u predškolskoj dobi, „Lesestart“ projekat ranog podsticanja čitanja, o glasovima, slovima, rečima i rečenicima, ideje za razvoj čitanja i odgoj za čitanje kroz igru, metode za uvođenje u svet slika i knjiga (kutija sa alatima) i praktičan rad na kraju kada su učesnici imali priliku da samostalno naprave radionice za decu i roditelje usmerene na podsticanje čitanja.

Za učesnike je posebno bila impresivna uključenost svih predstavnika institucija u Nemačkoj (premijer i predsednik Vlade koji rado čitaju deci u gradskim bibliotekama kao pozitivni primeri za decu i mlade) i težnja svih struktura ka zajedničkom cilju - povećanju čitalačkih sposobnosti i ulaganju u obrazovanje i opismenjavanje nacije.
A kako je kod nas?
U našim nastavnim programima ugrađena je pretpostvaka da se čitanje završava na ranom osnovnoškolskom uzrastu. Naša škola se ne bavi podržavanjem i kultivisanjem složenih veština koje čitanje uključuje.

Čitanje ima centralnu ulogu u procesu učenja u školi i odražava se na uspeh u bilo školskom predmetu. Sposobnost čitanja i razumevanja naloga i teksta bazični je preduslov za ostvarivanje uspeha u bilo kom nastavnom predmetu. Nakon završetka formalnog školovanja sposobnost čitanja ne prestaje da bude važna jer je ona od ključnog značaja na svim poljima usavršavanja u ličnom i profesionalnom životu pojedinca.


Na poslednjem PISA istraživanju, čiji je cilj sistematsko praćenje kvaliteta i pravednosti obrazovanja kroz merenje nivoa funkcionalne pismenosti u oblasti matematike, nauke i čitanja imali smo napredak 2009.godine kada je u pitanju merenje čitalačkih sposbnosti u odnosu na merenje 2006.godine (poboljšanje iznosi oko 40 poena).

Usprkos tom napredku, ostaje još dosta prostora za unapređenje čitalačkih sposobnosti na svim uzrastima kod dece uz saradnju sa školama i porodicama.
Početni cilj ka poboljšanju čitalačkih sposbnosti je informisanje i edukacija dece, roditelja, prosvetnih i naučnih radnika iz ove oblasti kao i saradnja porodica, vrtića, škola sa gradskim bibliotekama.
S tim u vezi, Pedagoško društvo Srbije i Gete Institut iz Beograda obeležiće svetski dan knjige 23.04.2012.godine na interaktivan način u saradnji sa decom, nastavnicima i roditeljima i time doprineti većem informisanju javnosti o značaju razvoja čitalačkih sposbnosti .
Maja Vračar,
sekretar Pedagoškog društva Srbije
(učesnik subregionlne radionice 22.i23.09.)





|