Period adaptacije deteta na kolektiv težak je kako za dete tako i za roditelja i učitelja. Zahteva uzajamno razumevanje, podršku i saradnju... Dobro je slediti put takozvane konstruktivne adaptacije tokom kojeg dete treba da poželi da dolazi u kolektiv.
Odvajanje i poverenje
Kada dete prvi put dođe u nov klektiv, može mu biti potrebno nekoliko nedelja da se adaptira. To posebno važi za decu koja se nisu odvajala od porodice ili su imala iskustvo nestabilnosti u svom životu.
Pomoć detetu kod problema odvajanja podrazumeva vreme i strategiju. Svi znamo da deca uče kroz sopstveno iskustvo; zato veliki deo ovog problema može biti rešen tako što ćemo dati vremena detetu da vidi i shvati da je škola/vrtić sigurno i zabavno mesto. Takođe, važno je imati na umu da je detetu potreban njegov prostor i ritam i zato ga ne treba prisiljavati na program odnosno na uobičajene aktivnosti koje ostala deca sa nestrpljenjem očekuju. Ukoliko dete plače dajte mu do znanja da ste vi tu da mu pomognete a zatim se povucite (naravno diskretno prateći detetovo ponašanje). Plač se ne može sprečiti ali se detetu može pomoći rečima koje odražavaju empatiju npr. |
ovaj tekst je pozajmljen iz časopisa "Tragovi"
Saznajte više o ovom časopisu... |
"Znam da ti je teško kad mama ode ali budi bez brige... Možeš da sediš tu i da samo posmatraš i da nam se pridružiš kad poželiš... ". Ponudite detetu da crta, da lista neku interesantnu knjigu, dozvolite mu da donese od kuće nešto svoje. Pokušajte da privučete njegovu pažnju različitim sadržajima jer dete treba da poželi da dolazi u kolektiv. Pokažite da ste osoba od poverenja.
Čak i ako dete ne prolazi kroz probleme odvajanja, imajte na umu da je dolazak u novu sredinu težak prelaz za njega. Pa, ukoliko na početku odbija da se priključi grupi, da radi sa drugarima, da odgovara na vaša uputstva, setite se da je takvo ponašanje, makar u prvim nedeljama, razvojno normalno.
Strpljenje i razumevanje
Ako ste roditelj, pripremite dete za kolektiv. Odvedite ga da vidi vrtić/školu, ispričajte mu šta se tamo radi bez zastrašivanja ili preteranog ulepšavanja. Dobro je ako može da sazna iskustva drugog deteta koje već ide u kolektiv. Postepeno prilagodite ritam spavanja i obroka onom koji ga očekuje . Jako je važno da pred detetom izražavate pozitivno mišljenje i da svoje dileme i strahove ne pokazujete. Zajedno sa detetom možete pripremiti neophodne stvari za vrtić ili školu. Dozvolite mu da izabere ranac ili nešto od potrebnog pribora. Napravite zajedno nalepnice za sveske ili za obeležavanje mesta u garderobi. I, imajte dosta strpljenja i kada plače, i kada bezbroj puta pita zašto mora da ide, i kada ćete doći po njega. Odgovorite mu uvek tačno, strogo se pridržavajte dogovora, dođite po dete na vreme, Svako kršenje dogovora može značajno poljuljati poverenje u vas i otežati proces adaptacije.
Ako ste učitelj ili vaspitač prvih dana u radnoj godini organizujte akivnosti za upoznavanje i pripremu prostora i pribora/igračaka. Da bi se, u početku, deca osećala koliko-toliko sigurno moraju upoznati unutrašnjost prostora u kojem borave - unutrašnjost učionice/sobe, hodnike, garderobu, trpezariju, put do toaleta i sl. Igrama kao što su "Dodirni..." , "Sledi vođu" , "Napravi mapu" i sl. možete zadovoljiti njihovu znatiželju i omogućiti im da se bolje snalaze.
Zajedno sa decom klasifikujte materijal za rad kojim raspolažete, odredite mesto gde će šta da stoji. Osmislite kutije za bojice (to može biti obična kartonska kutija od keksa, presvučena papirom u boji koju će svako dete oslikati dajući mu lični pečat). Napravite ukrase za olovke - od mase "biolin" svako dete može napraviti figuricu za vrh svoje olovke. To će pomoći razvijanju lične odgovornosti prema priboru za rad a ukoliko sve olovke stoje zajedno olakšaće prepoznavanje prilikom podele.
Napravite zajedno kalendar aktivnosti. Pošto se radi o predškolskom ili mlađem osnovnoškolskom uzrastu, u periodu adaptacije definišite radne dane, aktivnosti tokom jednog dana, važne aktivnosti u nedelji, rođendane. Neka deca naprave simbole za određene tipove aktivnosti koje ćete, prema dogovoru ili zadatom rasporedu, postaviti na kalendar.
Deca na ovom uzrastu uspostavljaju autonomiju i shvataju kome mogu da veruju i sa kim žele da ostvare blizak kontakt. Dajte im dovoljno vremena da upoznaju novu sredinu; uputite ih na pravila, usmeravajte ka aktivnostima, govorite im o vašim očekivanjima... Pohvalite ih kada se priključe grupi i kada nešto dobro urade . Radeći ovako možete očekivati da će se dete uskoro prilagoditi.
|