Na ovoj strani možete pogledati primer akcionog plana urađenog u Medicinskoj škole "Dr Andra Jovanović", Šabac.
Članovi tima za zaštitu dece od nasilja koji su izabrani odlukom direktora i Nastavničkog veća na sednici veća održanoj 14.02.2008. godine su:
- Radmila Vučić
- Biljana Ercegovčević
- Jelena Milošević
- Mirjana Sremčević
- Slavica Damnjanović
- Srećko Berić
Timu su se priključili i:
- Srboljub Bogojević
- Dragan Vesković
- Vesna Tanasić
AKCIONI PLAN ZA ZAŠTITU DECE /UČENIKA OD NASILJA
CILJEVI
- Upoznavanje sa Opštim i Posebnim protokolom
- Usklađivanje postojećih podzakonskih akata ustanove
- Izrada Programa za zaštitu dece – učenika od nasilja
- Definisanje uloga i odgovornosti u primeni procedura i postupaka
- Razvijanje i negovanje bogatstva različitosti i kulture ponašanja u okviru vaspitno – obrazovnih aktivnosti
- Organizovanje obuka za nenasilnu komunikaciju i konstruktivno rešavanje konflikata
- Organizovanje razgovora, tribina, predstava, izložbi o bezbednosti i zaštiti dece – učenika od nasilja
- Definisanje pravila ponašanja i posledica kršenja pravila
- Razvijanje veština efikasnog reagovanja u situacijama nasilja
- Umrežavanje svih ključnih nosilaca prevencije nasilja (Savet roditelja, Školski odbor, Učenički parlament, Nastavničko veće)
1. CILJ: Upoznavanje sa Opštim i Posebnim protokolom
- Direktor upoznaje Školski odbor, Savet roditelja, Nastavničko veće i ostale zaposlene u ustanovi sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola za zaštitu dece od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
2. CILJ: Usklađivanje postojećih podzakonskih akata ustanove:
- Pravilnik o ponašanju učenika i zaposlenih u školi (direktor i sekretar škole)
- Pravilnik o bezbednosti učenika (direktor i sekretar škole)
- Pravilnik o materijalno – disciplinskoj odgovornosti zaposlenih i učenika(direktor i sekretar škole)
- Usvojiti nove pravilnike na Školskom odboru, Savetu roditelja, Učeničkom parlamentu i Nastavničkom veću
3. CILJ: Izrada programa za zaštitu učenika od nasilja
- Formiranje tima odlukom direktora škole i Nastavničkog veća
- Snimak početnog stanja o konfliktnim situacijama u Školi (M.Sremčević i B. Ercegovčević)
- Izrada akcionog plana za sprovođenje preventivnih aktivnosti (J.Milošević, B.Ercegovčević, M.Sremčević, R.Vučić)
- Usvajanje akcionog plana na Školskom odboru, Savetu roditelja, Nastavničkom veću(prezentacija J.Milošević i B.Ercegovčević)
- Informisanje Učeničkog parlamenta i tima za medijaciju (M.Sremčević i B. Ercegovčević)
4. CILJ: Definisanje uloga i odgovornosti u primeni procedura i postupaka
- Upoznavanje sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola
- Usklađivanje postojećih podzakonskih akata ustanove
- Izbor članova tima
- Obavezno učešće u proceduri kada je u pitanju nasilje nad decom od strane zaposlenih u ustanovi ili odrasle osobe koja nije zaposlena u ustanovi ( konsultacije u ustanovi, preduzimanje mera prema zaposlenom, informisanje roditelja, preduzimanje zaštitnih mera prema učeniku)
- Podnošenje prijava nadležnoj službi
- Praćenje i vrednovanje preduzetih mera u zaštiti učenika u okviru stalne saradnje sa timom
- Učestvuju u obuci za zaštitu dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
- Informišu i pružaju osnovnu obuku za sve zaposlene u ustanovi sa ciljem sticanja minimuma znanja i veština neophodnih za prevenciju, prepoznavanje, procenu i reagovanje na pojavu nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja učenika
- Organizuju upoznavanje učenika , roditelja, staratelja i lokalne zajednice sa Opštim protokolom za zaštitu dece od zlostavljanja i zanemarivanja i Posebnim protokolom
- Koordiniraju izradu i realizaciju programa zaštie učenika od nasilja
- Organizuju konsultacije u ustanovi i procenjuju nivoe rizika za bezbednost učenika
- Prate i procenjuju efekte preduzetih mera u zaštiti učenika
- Sarađuju sa relevantnim ustanovama
- Pripremaju plan nastupa ustanove pred javnošću i medijima
- Organizuju evidentiranje pojava nasilja
- Prikupljaju dokumentaciju
- Izveštavaju stručna tela i organe upravljanja
- Upoznavanje sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola sa obavezama učešća u intervenciji
- Obavezno učešće u proceduri kada je u pitanju nasilje među decom u školi ( prekidanje nasilja među decom ili obaveštavanje odgovorne osobe, smirivanje situacije ili hitna akcija, prikupljanje informacija, učestvuje u konsultacijama u ustanovi, praćenje ponašanja potencijalnih učesnika)
- Obavezno vođenje sopstvene evidencije o pojavama nasilja među učenicima ( prema priručniku za pri menu Posebnog protokola)
- Obavezno učešće u proceduri kada je u pitanju nasilje nad učenicima od strane zaposlenih ili odraslih osoba koje nisu zaposlene u ustanovi
- Obaveza nastavnika fizičkog vaspitanja da na časovima detektuju znake mogućeg fizičkog nasilja kod učenika
- Upoznavanje sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola sa obavezama učešća u intervenciji
- Obavezno učešće u proceduri kada je u pitanju nasilje među decom u školi ili od strane zaposlenih osoba ( prekidanje nasilja među decom ili obaveštavanje odgovorne osobe, smirivanje situacije ili hitna akcija, prikupljanje informacija, učestvuje u konsultacijama u ustanovi, informisanje roditelja, dogovor o zaštitnim merama, praćenje efekata preduzetih mera, praćenje ponašanja potencijalnih učesnika, pružanje podrške detetu)
- Obavezno vođenje sopstvene evidencije o pojavama nasilja među učenicima i izrada izveštaja na kraju školske godine ( prema priručniku za primenu Posebnog protokola)
- Obavezno održavanje ČOS –a i upoznavanje učenika sa pravilnikom o ponašanju i kućnom redu, kao i sa Protokolom
- Stalni razgovori sa učenicima odeljenja uz procenu nivoa rizika od nasilja nad njima
- Upoznavanje sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola sa obavezama učešća u intervenciji
- Obavezno učešće u proceduri kada je u pitanju nasilje među decom u školi ili od strane zaposlenih osoba ( prekidanje nasilja među decom ili obaveštavanje tima i direktora, smirivanje situacije ili hitna akcija – MUP ili zdravstvena služba, prikupljanje informacija, učestvuje u konsultacijama u ustanovi )
- Dosledno sprovođenje odredbi iz pravilnika o dežurstvu nastavnika
- Obavezno vođenje evidencije o pojavama nasilja u knjizi dežurnog nastavnika
- OSTALI ZAPOSLENI U ŠKOLI ( administracija, pomoćno osoblje)
- Upoznavanje sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola sa obavezama učešća u intervenciji
- Obavezno učešće u proceduri kada je u pitanju nasilje među decom u školi ili od strane zaposlenih osoba ( prekidanje nasilja među decom ili obaveštavanje dežurnog nastavnika i direktora, smirivanje situacije, prikupljanje informacija, učestvuje u konsultacijama u ustanovi)
- Upoznavanje sa odredbama Opšteg i Posebnog protokola sa obavezama učešća u intervenciji
- Obavezno obaveštavanje o svakoj vrsti nasilja :
- Dežurni učenici obaveštavaju dežurnog nastavnika o nasilju među učenicima u okviru škole
- Odeljenjska zajednica obaveštava odeljenjskog starešinu, predmetnog nastavnika o slučajevima nasilja u odeljenju
- Učenici-članovi tima za medijaciju učestvuju u prekidanju nasilja
5. CILJ : Razvijanje i negovanje bogatstva različitosti i kulture ponašanja u okviru vaspitno – obrazovnih aktivnosti
Cilj će biti ostvaren kroz:
- Teme u okviru ČOS – a, koje se odnose na bezbednost dece i zaštitu od nasilja ( PP služba i odeljenjske starešine)
- Teme u okviru građanskog vaspitanja, verske nastave, psihologije,ali i ostalih predmeta (predmetni nastavnici)
- Tribine za učenike(komisija i PP)
- Pano-prezentacije (zaduženi nastavnici)
6. CILJ: Organizovanje obuke za nenasilnu komunikaciju i konstruktivno rešavanje konflikata
- Obuka učenika za vršnjačku medijaciju (B.Ercegovčević i M.Sremčević)
- Obuka učenika za nenasilnu komunikaciju u okviru G.V.1 i časova psihologije (predmetni nastavnici)
- Obuka učenika za konstruktivno rešavanje konflikata u okviru G.V.1 i časova psihologije (predmetni nastavnici)
- Obuka nastavnika za rad odeljenjskog starešine (MPRS)
7. CILJ: Organizovanje razgovora, tribina, predstava, izožbi o bezbednosti i zaštiti učenika od nasilja
- Kroz ČOS-ove (od. starešine)
- Kroz tribine, na pr. Trgovina ljudima, Verske sekte, Odlike adolescentnog perioda, Prevencija bolesti zavisnosti, Prevencija delinkvencije, Dan borbe za ženska prava, Koliko zdravo živimo, Porodični odnosi (predavači, PP, komisija)
- Kroz seminar”Vršnjačka medijacija”(M.Sremčević i B.Ercegovčević)
- Sastanci Učeničkog parlamenta
- Pano-prikazi (zaduženi nastavnici)
- Učeničke predstave (zaduženi nastavnici)
8. Definisanje pravila ponašanja i posledice kršenja pravila
- Konsultacije Tima sa svim zaposlenim (kroz stručna veća i lične kontakte) oko predloga (u pisanoj formi) za osavremenjivanja Pravilnika o ponašanju (Tim)
- Osavremenjivanje Pravilnika o ponašanju učenika i zaposlenih, tj. uključivanje novih obaveza , odgovornosti i zahteva (sekretar, direktor, R.Vučić)
- Definisanje posledica kršenja pravila (sekretar, direktor)
- Usvajanje Pravilnika na Nastavničkom veću i Školskom odboru
9. Razvijanje veština efikasnog reagovanja u situacijama nasilja
- Obuka Tima za efikasno reagovanje u situacijama nasilja (MPRS)
- Osnovna obuka svih zaposlenih u prevenciji, prepoznavanju, proceni i reagovanju na situacije nasilja (Tim)
10.Umrežavanje svih ključnih nosilaca prevencije nasilja
- Sa Školskim odborom su umreženi I Učenički parlament, Savet roditelja i Nastavničko veće preko svojih predstavnika. Učenički parlament će biti umrežen i u Gradsku uniju učeničkih parlamenata.
- Kontinuirana saradnja Tima sa ostalim nosiocima
|