PODRUŽNICA PEDAGOŠKOG DRUŠTVA KRALjEV0
Mart - april, 2008.
Istraživanje na temu:
''Stavovi učenika osmog razreda o težini obaveznih nastavnih predmeta''
ISTRAŽIVANjE IZVRŠIO:
ISTRAŽIVAČKI TIM PODRUŽNICE
Koordinator tima:
Mile Kenić
U V O D
Kako naši učenici percipiraju težinu nastavnih predmeta i kako ona korelira sa njihovim ocenama predmet je mini istraživanja kojim smo se mi bavili.
Koristeći metod skale rangova, najpre se rangirala težina nastavnih predmeta, sa stanovišta učenika, a zatim se rangiranje kompariralo sa ocenama iz rangiranih predmeta i iz toga izvodile deskripcije i zaključci.
Kako je istraživanje sprovedeno na ograničenom i malom uzorku, ne očekujemo da njegovi rezultati budu reprezentativni reper u smislu izvođenja nekih generalnih zaključaka vezanih za ovu tematiku, ali držimo do toga da će rezultati svakako biti veoma korisni prilikom sagledavanja određenih tendencija koje su istraživanjem uočene i definisane.
PRILAZ ISTRAŽIVANjU
Učenička percepcija težine nastavnih predmeta predstavlja problematiku kojom se ovo istraživanje bavi.
Ustaljeno je mišljenje (kako među učenicima, tako i među samim nastavnicima) o podeli nastavnih predmeta na ''bitne'' i ''nebitne''; ''korisne'' i ''beskorisne''; ''lake'' i ''teške''..., a kako na ovu poslednju ''podelu'' gledaju sami učenici, pokušali smo da, u izvesnoj meri, i ograničeni samom ograničenošću veličine uzorka ispitane učeničke populacije, rasvetlimo ovim istraživanjem.
Vršeći ovo istraživanje, nismo imali nekih značajnijih problema, sem donekle problema organizacione prirode: u smislu razuđenosti škola koje su uzele učešća u istraživanju i, samim tim, nešto dužih rokova potrebnih za razmenu informacija i dostavu obrađenih podataka ka koordinatoru istraživanja.
PREDMET ISTRAŽIVANjA
Predmet istraživanja je fenomenologija učeničke percepcije o težini obaveznih nastavnih predmetima i komparacija i korelacija percepcije učenika sa njihovim edukativnim postignućima u okviru percipiranih kategorija.
Dakle, iskustvena saznanja, vrednosni stavovi, procene i projekcije učenika su esencijalna problematika kojom se ovo istraživanje bavi.
CILj I ZADACI ISTRAŽIVANjA
OSNOVNI CILj ISTRAŽIVANjA:
Utvrditi procenu težine nastavnih predmeta i ukazati na korelaciju sa ocenom iz nastavnih predmeta.
ZADACI ISTRAŽIVANjA:
- Utvrditi procenu težine nastavnih predmeta;
- Rangirati težinu nastavnih predmeta na osnovu učeničke procene;
- Ukazati na korelacije procenjene težine nastavnih predmeta sa ocenama iz predmeta.
HIPOTEZA U ISTRAŽIVANjU
OSNOVNA HIPOTEZA OD KOJE SE U ISTRAŽIVANjU POŠLO JE:
Pretpostavljamo da je ocena iz nastavnih predmeta u korelaciji sa učeničkom procenom težine nastavnih predmeta na sledeći način: ukoliko je rang procenjene težine nastavnog predmeta viši, utoliko je ocena iz nastavnog predmeta niža; Ukoliko je rang procenjene težine nastavnog predmeta niži, utoliko je ocena iz nastavnog predmeta viša; Srednji rang procenjene težine nastavnog predmeta odgovara i oceni iz nastavnog predmeta koja se kreće u srednjim okvirima.
NAPOMENA: Kada smo vršili interpretaciju dobijenih rezultata, a kako bismo kategorije rangova lakše komparirali i definisali korelacije sa uspehom iz predmeta, pošli smo od sledećeg tumačenja rangova težine:
- od 1,00 - 1,50 - veoma lak predmet
- od 1,51 - 2,50 - pretežno lak predmet
- od 2,51 - 3,50 - srednji nivo težine
- od 3,51 - 4,50 - uglavnom težak predmet
- od 4,51 - 5,00 - veoma težak predmet
UZORAK
Uzorak u ovom istraživanju su činili učenici 8. razreda iz 10 osnovnih škola.
Prikaz uzorka je izvršen tabelarno.
Tabela 1. prikaz uzorka istraživanja
R.B. |
NAZIV ŠKOLE |
MESTO |
BROJ UČENIKA |
% uz. |
1. |
OŠ ''Dragan Đoković Uča'' |
LAĐEVCI |
39
|
15,11 |
2. |
OŠ ''Đura Jakšić'' |
KONAREVO |
31
|
12,01 |
3. |
OŠ ''Vitanovac'' |
VITANOVAC |
30
|
11,62 |
4. |
OŠ ''Jošanička Banja'' |
JOŠANIČKA BANjA |
19
|
7,36 |
5. |
OŠ ''Branko Radičević'' |
VITKOVAC |
23
|
8,91 |
6. |
OŠ ''Olga Milutinović'' |
GODAČICA |
22
|
8,52 |
7. |
OŠ ''Živan Maričić'' |
ŽIČA |
23
|
8,91 |
8. |
OŠ ''Sutjeska'' |
RAŠKA |
25
|
9,68 |
9. |
OŠ ''Raška'' |
RAŠKA |
27
|
10 46 |
10 |
OŠ ''Josif Pančić'' |
BALjEVAC |
19
|
7,36 |
UKUPNO |
258
|
100,00 |
PRIMENjENA METODOLOGIJA
U istraživanju o kojem u ovom radu izveštavamo primenjeno je anketiranje ispitanika Upitnikom za učenike. Jedan deo Upitnika je bio posvećen izricanju učeničkih vrednosnih percepcija o težini obaveznih nastavnih predmeta, dakle, bio je vezan za ispitivanje vrednosnih stavova učenika. Drugi deo Upitnika je bio posvećen evidentiranju empirijske situacije o učeničkom edukativnom postignuću iz pojedinih nastavnih predmeta izražene kroz ocene na polugodištu.
U svrhu prikazivanja dobijenih rezultata korišćene su metode frekvencije, procenata i deskriptivne ststistike.
OBRADA DOBIJENIH REZULTATA
Obradu dobijenih podataka za škole u kojima je anketiranje sprovedeno su izvršili i uneli u Liste za evaluaciju odgovora članovi Tima zaduženi za sprovođenje i evaluaciju anketiranja u pojedinim školama, a definitivnu obradu i evaluaciju dobijenih podataka i prikaz rezultata istraživanja je izvršio koordinator Istraživačkog tima.
Evaluacija dobijenih podataka predstavljena je u delu o razultatima istraživanja.
R E Z U L T A T I I S T R A Ž I V A Nj A
Tabela 2. Distribucija rezultata na uzorku
|
NAST.
PREDMET
|
D.Đ U. |
Đ.Jak. |
O.Mil. |
J.Pan. |
Još.B. |
Sutj. |
Raška |
B.Rad. |
Ž.Mar. |
Vitan. |
Lađev. |
Konar. |
Godač. |
Baljev. |
Još.B. |
Raška |
Raška |
Vitk. |
Žiča |
Vitan. |
mate-
matika |
rang |
3,71 |
3,32 |
4,00 |
4,47 |
3,63 |
4,16 |
3,74 |
3,39 |
3,39 |
4,26 |
p.oc. |
2,76 |
3,03 |
1,95 |
2,89 |
3,05 |
2,48 |
2,85 |
2,83 |
2,65 |
2,26 |
fizika |
rang |
4,53 |
4,00 |
3,36 |
3,36 |
3,26 |
3,96 |
3,15 |
3,43 |
3,69 |
3,13 |
p.oc. |
2,56 |
2,52 |
2,04 |
3,47 |
3,16 |
2,72 |
3,15 |
2,52 |
2,65 |
3,00 |
hemija |
rang |
3,89 |
3,03 |
3,54 |
3,63 |
3,74 |
3,48 |
3,04 |
3,78 |
3,69 |
3,96 |
p.oc. |
2,94 |
3,00 |
2,04 |
3,26 |
3,10 |
2,88 |
3,07 |
2,09 |
3,17 |
2,50 |
srpskijezik |
rang |
2,92 |
2,77 |
3,27 |
2,73 |
4,16 |
2,76 |
3,18 |
3,61 |
3,21 |
3,16 |
p.oc. |
3,00 |
3,19 |
1,91 |
3,71 |
2,63 |
3,40 |
2,70 |
2,48 |
2,56 |
3,26 |
engles. jezik |
rang |
3,05 |
2,84 |
2,50 |
2,26 |
3,35 |
3,44 |
3,96 |
3,48 |
3,26 |
3,03 |
p.oc. |
2,79 |
3,32 |
3,00 |
3,68 |
2,68 |
2,84 |
2,92 |
2,91 |
2,65 |
3,13 |
istorija |
rang |
2,58 |
2,64 |
3,36 |
3,00 |
3,10 |
2,44 |
3,41 |
2,87 |
1,91 |
2,70 |
p.oc. |
3,33 |
3,26 |
2,00 |
3,63 |
3,63 |
3,24 |
2,63 |
3,22 |
3,73 |
3,83 |
biologija |
rang |
2,15 |
2,42 |
3,04 |
2,68 |
2,79 |
2,72 |
3,00 |
2,83 |
3,17 |
2,43 |
p.oc. |
3,58 |
3,23 |
2,63 |
3,68 |
3,42 |
3,16 |
2,85 |
3,09 |
2,56 |
3,53 |
geogra-
fija |
rang |
2,33 |
2,42 |
2,59 |
2,26 |
2,68 |
3,00 |
3,00 |
2,57 |
2,56 |
2,33 |
p.oc. |
3,33 |
3,52 |
3,32 |
3,95 |
3,95 |
2,88 |
3,00 |
3,30 |
2,78 |
3,73 |
tehnič. obraz. |
rang |
1,28 |
1,74 |
2,54 |
2,10 |
3,10 |
2,00 |
2,78 |
3,22 |
2,56 |
2,40 |
p.oc. |
4,30 |
4,52 |
3,18 |
3,16 |
3,73 |
4,04 |
3,26 |
2,70 |
2,78 |
3,76 |
muzič. kultura |
rang |
1,82 |
1,29 |
2,50 |
1,42 |
1,42 |
1,48 |
1,55 |
1,35 |
2,08 |
1,46 |
p.oc. |
3,82 |
4,39 |
3,32 |
4,63 |
4,10 |
4,52 |
4,26 |
4,00 |
3,30 |
4,26 |
likov. kultura |
rang |
1,58 |
1.77 |
1,63 |
1,26 |
1,21 |
1,56 |
1,30 |
1,13 |
1,56 |
1,76 |
p.oc. |
4,15 |
4,29 |
3,91 |
4,95 |
4,74 |
4,04 |
4,96 |
4,39 |
4,47 |
4,36 |
fizičko vaspit. |
rang |
1,28 |
1,23 |
1,22 |
1,26 |
1,00 |
1,08 |
1,07 |
1,26 |
2,47 |
1,30 |
p.oc. |
4,97 |
4,87 |
5,00 |
4,37 |
4,74 |
5,00 |
4,85 |
4,39 |
4,39 |
4,53 |
Napomena:
*rang - prosečan rang težine na nivou ispitanog uzorka škole
*p.oc. - prosečna (srednja) ocena
Tabela 3. Rangiranje težine obaveznih nastavnih predmeta
r.b. |
nastavni predmet |
R A N G T E Ž I N E
(f - broj rangova) |
prosečan rang težine nastavnog predmeta |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1. |
matematika
|
12
|
21
|
57
|
80
|
88 |
3,82
|
2. |
fizika
|
10
|
24
|
72
|
76
|
76
|
3,71
|
3. |
hemija
|
10
|
28
|
78
|
72
|
70
|
3,64
|
4-5. |
srpski jezik
|
19
|
41
|
104
|
73
|
21
|
3,14
|
4-5. |
strani jezik
(engleski...) |
32
|
40
|
84
|
63
|
39
|
3,14
|
6. |
istorija
|
37
|
63
|
94
|
48
|
16
|
2,77
|
7. |
biologija
|
37
|
62
|
116
|
34
|
9
|
2,67
|
8. |
geografija
|
44
|
62
|
116
|
27
|
9
|
2,59
|
9. |
tehničko
obrazovanje |
78
|
69
|
82
|
23
|
6
|
2,26
|
10. |
muzička kultura |
168
|
50
|
27
|
8
|
5
|
1,57
|
11. |
likovna
kultura |
173
|
56
|
17
|
7
|
5
|
1,51
|
12. |
fizičko vaspitanje |
221
|
18
|
8
|
6
|
5
|
1,28
|
13. |
GLOBALNI RANG TEŽINE |
841
|
534
|
855
|
517
|
349
|
2,68
|
Tabela 4. Ocene iz nastavnih predmeta na kraju 1. polugodišta
r.b. |
nastavni predmet |
OCENA IZ PREDMETA
(f - broj ocena) |
prosečna ocena iz nastavnog predmeta na kraju 1. polugodišta |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1. |
matematika
|
57
|
84
|
50
|
34
|
33
|
2,62
|
2. |
fizika
|
35
|
108
|
48
|
28
|
39
|
2,72
|
3. |
hemija
|
47
|
87
|
52
|
33
|
39
|
2,73
|
4 - 5. |
srpski jezik
|
37
|
70
|
68
|
44
|
39
|
2,91
|
4 - 5. |
strani jezik
(engleski...) |
30
|
73
|
57
|
54
|
44
|
3,03
|
6. |
istorija
|
22
|
69
|
63
|
42
|
62
|
3,20
|
7. |
biologija
|
31
|
53
|
59
|
45
|
70
|
3,27
|
8. |
geografija
|
11
|
62
|
64
|
47
|
74
|
3,43
|
9. |
tehničko obrazovanje |
12
|
41
|
58
|
61
|
86
|
3,65
|
10. |
muzička kultura |
3
|
33
|
42
|
39
|
141
|
4,09
|
11. |
likovna kultura |
2
|
13
|
26
|
42
|
175
|
4,45
|
12. |
fizičko vaspitanje |
0
|
2
|
9
|
52
|
195
|
4,70
|
13. |
GLOBALNA SREDNjA OCENA |
87
|
695
|
596
|
521
|
97
|
3,40
|
Tabela 5. uporedni prikaz prosečnog ranga težine i prosečne ocene
r.b. |
NASTAVNI PREDMET |
PROSEČAN RANG |
PROSEČNA OCENA |
1. |
matematika
|
3,82
|
2,62
|
2. |
fizika
|
3,71
|
2,72
|
3. |
hemija
|
3,64
|
2,73
|
4 -
5. |
srpski jezik
|
3,14
|
2,91
|
4 -
5. |
strani jezik(engleski...) |
3,14
|
3,03
|
6. |
istorija
|
2,77
|
3,20
|
7. |
biologija
|
2,67
|
3,27
|
8. |
geografija
|
2,59
|
3,43
|
9. |
tehničko obrazovanje
|
2,26
|
3,65
|
10. |
muzička kultura
|
1,57
|
4,09
|
11. |
likovna kultura
|
1,51
|
4,45
|
12. |
fizičko vaspitanje
|
1,28
|
4,70
|
13. |
GLOBALNO
|
2,68
|
3,40
|
DESKRIPCIJA DOBIJENIH REZULTATA:
Kada vršimo deskripciju dobijenih rezultata, onda je možemo izvršiti sa stanovišta dva pokazatelja:
- pokazatelj su rezultati koji se u ovim tabelarnim prikazima mogu videti na Tabeli 2. , a tiču se dela evaluacije koji se bavi obradom dobijenih podataka iz svih škola čiji su učenici činili uzorak istraživanja, pojedinačno;
- pokazatelj su rezultati koji se u ovim tabelarnim prikazima mogu videti na Tabelama 3, 4 i 5, a tiču se generalnih rangova na nivou celokupnog uzorka.
1.a. Kada je reč o rezultatima koji se vide u tabelarnom prikazu na Tabeli 2 , a empirijski se do njih došlo analizom dobijenih rezultata za svaku školu pojedinačno, onda možemo konstatovati sledeće:
a) matematika: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 3,32 (OŠ ''Đura Jakšić'' - Konarevo), pa sve do 4,47 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac). Takođe, na skali rangova varira od 1. mesta po težini (u četiri škole - OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica; OŠ ''Sutjeska'' - Raška; OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac; OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac), pa do 5. mesta po težini (OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac). Prosečna ocena varira od 1,95 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica) do 3,05 (OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja).
b) fizika: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 3,13 (OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac, pa sve do 4,53 (OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci). Na skali rangova varira od 1. mesta po težini (u tri škole - OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci; OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča; OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo), pa do 5. mesta po težini (OŠ ''Raška'' - Raška). Prosečna ocena varira od 2,04 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica) do 3,47 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac).
v) hemija: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 3,03 (OŠ ''Đura Jakšić'' - Konarevo), pa do 3,96 (OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac). Na skali rangova varira od 1. mesta po težini (u dve škole - OŠ ''Branko Radičević - Vitkovac; OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča), pa do 6. mesta po težini (OŠ ''Raška'' - Raška). Prosečna ocena varira od 2,04 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica) do 3,26 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac).
g) srpski jezik: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 2,73 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac), pa sve do 4,16 (OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja). Na skali rangova varira od 1. mesta po težini (u OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja), pa do 6. mesta (OŠ ''Sutjeska'' - Raška). Prosečna ocena varira od 1,91 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica) do 3,71 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac).
d) engleski jezik: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 2,26 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac), pa sve do 3,96 (OŠ ''Raška'' - Raška). Na skali rangova varira od 1. mesta po težini (OŠ ''Raška'' - Raška), pa sve do 9. mesta (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica). Prosečna ocena varira od 2,65 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča) do 3,68 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac).
đ) istorija: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 1,91 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča), pa sve do 3,41 (OŠ ''Raška'' - Raška). Na skali rangova varira od 3. mesta po težini ( u dve škole - OŠ ''Raška'' - Raška; OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica), pa sve do 11. mesta (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča). Prosečna ocena varira od 2,00 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica) do 3,83 (OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac).
e) biologija: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 2,15 (OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci), pa do 3,17 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča). Na skali rangova varira od 6. mesta po težini (u tri škole - OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac; OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča; OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica), pa do 8. mesta ( u tri škole - OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci; OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja; OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac). Prosečna ocena varira od 2,56 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča) do 3,68 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac).
ž) geografija: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 2,26 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac), pa do 3,00 (u dve škole - OŠ ''Sutjeska'' - Raška; OŠ ''Raška'' - Raška). Na skali rangova varira od 5. mesta po težini (OŠ ''Sutjeska'' - Raška), pa do 9. mesta (u tri škole - OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac; OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja; OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac). Prosečna ocena varira od 2,78 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča) do 3,95 (u dve škole - OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac; OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja).
z) tehničko obrazovanje: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 1,28 (OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci), pa sve do 3,22 (OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac). Na skali rangova varira od 6. mesta po težini (u dve škole - OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac; OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja;), pa do 11. mesta (OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci). Prosečna ocena varira od 2,70 (OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac) do 4,52 (OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo).
i) muzička kultura: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 1,29 (OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo), pa do 2,50 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica). Na skali rangova varira od 9. mesta po težini (u dve škole - OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica; OŠ ''Dragan Đoković Uča'' - Lađevci), pa do 11. mesta (u tri škole - OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo; OŠ ''Sutjeska'' - Raška; OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac). Prosečna ocena varira od 3,30 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča) do 4,63 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac).
j) likovna kultura: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 1,13 (OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac), pa do 1,77 (OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo). Na skali rangova varira od 9. mesta po težini (OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo) do 12. mesta (u dve škole - OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča; OŠ ''Branko Radičević'' - Vitkovac). Prosečna ocena varira od 3,91 (OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica) do 4,96 (OŠ ''Raška'' - Raška).
k) fizičko vaspitanje: prosečan rang težine ovog predmeta varira od 1,00 (OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja) do 2,47 (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča). Na skali rangova varira od 9. mesta (OŠ ''Živan Maričić'' - Žiča), pa do 12. mesta (u šest škola: OŠ ''Jošanička Banja'' - Jošanička Banja; OŠ ''Raška'' - Raška; OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica; OŠ ''Đura Jakšić - Konarevo; OŠ ''Vitanovac'' - Vitanovac; OŠ ''Sutjeska'' - Raška). Prosečna ocena varira od 4,37 (OŠ ''Josif Pančić'' - Baljevac) do 5,00 (u dve škole - OŠ ''Olga Milutinović'' - Godačica; OŠ ''Sutjeska'' - Raška).
2.a. Kada je reč o rezultatima koji se vide u tabelarnom prikazu na Tabelama 3, 4 i 5 , a empirijski se do njih došlo sintezom dobijenih rezultata iz svih škola čiji su učenici činili uzorak istraživanja i oni predstavljaju generalne rangove na nivou celokupnog uzorka, onda možemo konstatovati da na osnovu učeničke vrednosne percepcije o težini obaveznih nastavnih predmeta:
- u veoma teške predmete: ne spada nijedan predmet;
- u uglavnom teške predmete spadaju: matematika, fizika i hemija;
- u srednji nivo težine predmeta spadaju: srpski jezik, engleski jezik, istorija, biologija i geografija.
- u pretežno lake predmete spadaju: tehničko obrazovanje, muzička kultura i likovna kultura;
- u veoma lake predmete spada: fizičko vaspitanje.
ZAKLjUČNE KONSTATACIJE:
1.
Kada imamo u vidu evaluaciju distribucije rezultata na uzorku pojedinačnih škola (Tabela 2.), onda možemo zaključiti:
A) postoji značajna divergencija u rangiranju nivoa težine nastavnih predmeta između različitih škola;
B) postoji značajna divergencija vrednosti prosečnih (srednjih) ocena iz nastavnih predmeta između različitih škola.
2.
Kada imamo u vidu evaluaciju rezultata uporednog prikaza prosečnog ranga nastavnih predmeta i prosečne ocene iz nastavnih predmeta (komparacija Tabele 2. i Tabele 5.), onda možemo zaključiti:
A) postoji značajna divergencija rangova težine nastavnih predmeta na nivou pojedinačnih škola u odnosu na generalne rangove na nivou celog uzorka;
B) postoji značajna divergencija između vrednosti prosečnih ocena iz nastavnih predmeta na nivou pojedinačnih škola u odnosu na generalnu prosečnu ocenu na nivou celog uzorka.
3.
Krucijalna konstatacija: Kada analiziramo uporedni prikaz prosečnog ranga težine nastavnih predmeta i vrednosti prosečne ocene iz nastavnih predmeta, dolazimo do krucijalnog zaključka da je vrednost prosečne ocene iz nastavnog predmeta obrnuto srazmerna u odnosu na rang težine nastavnog predmeta: što je nastavni predmet rangiran kao teži - ocena iz njega je niža i, obratno: što je nastavni predmet rangiran kao lakši - ocena iz njega je viša! Dakle, ukoliko prosečni rang težine rangiranih nastavnih predmeta raste, utoliko prosečna ocena iz rangiranih nastavnih predmeta opada i, obratno - ukoliko prosečni rang težine rangiranih nastavnih predmeta opada, utoliko prosečna ocena iz rangiranih nastavnih predmeta raste! Srednji rang težine nastavnih predmeta odgovara i prosečnoj oceni iz tih nastavnih predmeta koja se kreće u srednjim okvirima.
Dakle, osnovna hipoteza od koje se pošlo u ovom istraživanju je potvrđena.
R E Z I M E:
Šta reći na kraju, a ne iskoračiti mnogo iz okvira koji su imanentni za predmet i evaluaciju ovog istraživanja. Koje su mogući pravci usaglašavanja parametara koji utiču na vrednosnu orijentaciju učenika ka nastavnim predmetima; kako usaglasiti parametre koji čine ili bi trebalo da čine ocenu iz nastavnih predmeta; kako uspostaviti opštu strategiju vrednovanja edukativnih postignuća i rezultata učenika...
Ono što smo (iako na malom uzorku, ali iz naših širih iskustvenih znanja pretpostavljamo da je to tako) ovim istraživanjem u određenom stepenu osvetlili, može se svesti na dve grupe pokazatelja - faktora, a koji mogu, svakako, da čine određene smernice za razmišljanje o nekoj opštoj strategiji prevazilaženja uočenih problema i nedostataka:
- objektivni pokazatelji - faktori:
- uočena je evidentna neusaglašenost kriterijuma ocenjivanja između nastavnika istog predmeta, a iz različitih škola;
- postavlja se pitanje objektivnosti ocenjivanja: ne primenjuju se u praksi (a verovatno kod mnogih nastavnika i ne postoje profesionalne kompetencije za njihovu izradu) modeli sumativne provere znanja formalnim testovima znanja (ili nekom drugom objektivnom metodologijom);
- pitanje objektivnosti: ne primenjuje se u praksi procedura standardizovanih provera znanja iz predmeta standardizovanim metodologijama (testovima...);
- postavlja se pitanje strategije ocenjivanja - ''šta'', ''kada'', ''koliko često'', ''na koji način''... ocenjivati (primena objektivne metodologije provere znanja za različite etape nastavnog procesa);
- pitanje postojanja usaglašenosti kriterijuma o stepenu važnosti - o nivou i stepenu usvojenosti i operativnosti uporišnih saznanja u svakom nastavnom predmetu ponaosob, a koje svaki učenik treba da poseduje;
- pitanje nepostojanja jasne opšte (nacionalne) strategije u pristupu ocenjivanju (u vidu operacionalizacije metodologije vrednovanja ishoda i nivoa koji su predviđeni), kao i konačne operacionalizacije i sprovođenja provere znanja na opštem nivou (standardizovani završni testovi znanja, standardizovani testovi opšte kulture... na nacionalnom nivou).
- subjektivni pokazatelji - faktori:
- u praksi se uočavaju evidentno različiti (pa, ponekad i potpuno suprotstavljeni) subjektivni vrednosni stavovi nastavnika: o značaju ''svog'' nastavnog predmeta (u okviru koga oni izvode nastavu) i komparacije njegove ''važnosti'' u odnosu na ostale nastavne predmete (a pri tom neretko nekritički favorizujući ''svoj'' predmet);
- u praksi se često uočavaju i evidentno različiti subjektivni vrednosni stavovi različitih nastavnika i o: značaju pojedinih nastavnih oblasti u okviru istog nastavnog predmeta;
- uočava se u mnogim školama i negativan transfer u ocenjivanju po stereotipu (ako većina nastavnika u školi ima stroge kriterijume, ostali im se priključuju i obratno...);
- uočava se i (ko zna od kada nasleđena) stereotipna podela kod samih nastavnika na: ''bitne'', ''manje bitne'' i ''nebitne'' nastavne predmete;
- I, na kraju: Pitanja stručnih, etičkih, komunikacijskih... kompetencija samih nastavnika (a koje infinitno utiču na formiranje vrednosnih stavova o nastavnim predmetima kod samih učenika) prevazilaze umnogome okvire problematike kojom se ovo istraživanje bavilo, ali se u eventualnom planiranju neke buduće celishodne opšte strategije ova pitanja, svakako, moraju ozbiljno respektovati, naročito u planiranju strategije - kako jednoga dana pomoći nastavnicima i ''osloboditi'' ih svih subjektivnih upliva koji im umnogome otežavaju objektivan pristup u vrednovanju rada i edukativnih postignuća učenika.
Prilog: članovi istraživačkog tima podružnice:
r.b. |
škola |
mesto |
ime i prezime |
zvanje |
1. |
''Dragan Đoković Uča'' |
LAĐEVCI |
Mile Kenić |
pedagog |
2. |
''Đura Jakšić'' |
KONAREVO |
Tatjana Kenić |
pedagog |
3. |
''Vitanovac'' |
VITANOVAC |
Nada Savić |
pedagog |
4. |
''Jošanička Banja'' |
JOŠANIČKA BANjA |
Violeta Knežević |
pedagog |
5. |
''Branko Radičević'' |
VITKOVAC |
Tatjana Trbović |
pedagog |
6. |
''Olga Milutinović'' |
GODAČICA |
Marija Zdravković |
pedagog |
7. |
''Živan Maričić'' |
ŽIČA |
Zlata Vranić |
pedagog |
8. |
''Sutjeska'' |
RAŠKA |
Dušan Popović |
pedagog |
9. |
''Raška'' |
RAŠKA |
Jelica Veljović |
pedagog |
10. |
''Josif Pančić'' |
BALjEVAC |
Marija Jemuović |
pedagog |
|